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KCI등재 학술저널

‘영웅좌’(Type V2)에 기반을 둔 아사나(Āsana) 연구

영웅좌(Vīrāsana), 연화좌(Padmāsana), 행운좌(Bhadrāsana)를 중심으로

빠딴잘리 요가와 하타요가 문헌에 따르면 영웅좌는 크게 다섯 형태가 있는 것으로 파악된다. 첫 번째의 영웅좌(Type V1)는 샹까라와 바짜스빠띠 미쉬라가 설명했던 것으로 이른바, 반가부좌와 동일한 아사나이다. 두 번째의 영웅좌(Type V2)는 하타요가 문헌 및 하타요가 문헌을 인용했던 󰡔요가경󰡕의 주석자들이 설명했던 것으로 ‘한쪽 발(ex: 왼발)을 반대쪽(ex: 오른쪽) 허벅지 위에 올리고 다른 쪽 발(ex: 오른쪽)도 동일하게 반대쪽(ex: 왼쪽) 허벅지 위에 올리는 동작’ 즉 결가부좌(結跏趺坐)와 동일하다. 세 번째는 󰡔게란다상히따󰡕에서 설명된 영웅좌로 실제로는 영웅좌(Type V2)와 동일하지만 특정 단어에 대한 번역상의 오류로 인해 새롭게 창작된 영웅좌(Type V3)이다. 네 번째의 영웅좌는 자이나의 헤마짠뜨라가 설명했던 것으로 기마 자세로서의 영웅좌(Type V4)이다. 마지막은, 19세기 까나다(Kannaḍa) 문헌인 󰡔쉬리따뜨바니드히󰡕(ŚTN)에서 설명된 것으로 영웅좌(Type V2)와 동일하지만 그림으로 잘못 묘사된 영웅좌(Type V5)이다. 이 중에서 두 번째의 유형의 영웅좌(Type V2)는 그 자체로서도 중요하지만 바로 이 영웅좌에서 한 단계가 더 추가된 것이 연화좌(Padmāsana)와 행운좌(Bhadrāsana)를 비롯해서 수탉 체위(Kukkuṭāsana), 누운 거북 체위(Uttānakūrmāsana), 결박 공작 체위(Baddhamayūrāsana), 고락샤-좌(Gorakṣāsana), 요가-좌(Yogāsana)와 같은 여러 아사나의 기본 동작이라는 점에서 별도의 중요성을 지닌 것으로 판단된다. 다시 말해서 이 동작들은 모두 ‘영웅좌 Type V2’자세를 취한다는 점에서 동일하지만 그 이후의 동작들, 즉 ① 팔과 손의 모양과 위치 또는 ② 발을 접는 순서 그리고 ③ 몸통의 형태에 따라 구별된다. 본고에서는 먼저 영웅좌의 다양한 형태를 검토한 후 영웅좌(Type V2)에 기반을 둔 아사나의 형태를 검토하였다.

According to the P&#257;ta&#241;jalayoga and Ha&#7789;hayoga, there are five types of V&#299;r&#257;sana(Hero’s pose). The first type of V&#299;r&#257;sana (Type V1) was explained by &#346;a&#7749;kara and V&#257;caspati Mi&#347;ra. This pose is a semi-cross-legged position with one foot on the opposite thigh. The second V&#299;r&#257;sana (Type V2) was explained by the Ha&#7789;hayoga texts. This posture is a cross-legged position (結跏趺坐), that is, a posture with the left foot on the right thigh and the right foot on the left thigh. The third is the one described in Ghera&#7751;&#7693;asa&#7747;hit&#257;, which is the same as the second type of V&#299;r&#257;sana (V2) described above, but is a newly created position(Type V3) due to misinterpreting a certain word. Among these, the second type of V&#299;r&#257;sana (Type V2) is important in itself, but it is judged to have importance in that it is the basic pose of various &#257;sanas such as Padm&#257;sana, Bhadr&#257;sana, Kukku&#7789;&#257;sana, Utt&#257;nak&#363;rm&#257;sana, Baddhamay&#363;r&#257;sana, Gorak&#7779;&#257;sana, and Yog&#257;sana. The &#256;sanas listed above are basically the same in that they take the ‘V&#299;r&#257;sana Type V2’ pose, but are distinguished according to the subsequent movements, namely ① the shape and position of arms and hands, or ② the folding order of the feet, and ③ the shape of the body movement. In this paper, I classified various forms of the V&#299;r&#257;sana, and then analyzed the various forms of ‘&#256;sanas based on the second type of the V&#299;r&#257;sana (Type V2)’. First, the types of V&#299;r&#257;sanas are summarized as follows. One controversial issue regarding the type of Heroes is Ghera&#7751;&#7693;asa&#7747;hit&#257; (GhS) II.17. ekap&#257;dam athaikasminvinyased&#363;rusa&#7747;sthitam&#8739; itarasmi&#7747;s that&#257; pa&#347;c&#257;dv&#299;r&#257;sanam it&#299;ritam∥II.17 It is clear that the above verse is quoted from the Ha&#7789;haprad&#299;pik&#257; (HP), but a word ‘coru&#7747;’ in HP is replaced by the word ‘pa&#347;c&#257;t’ in GhS. However, I understood the word ‘pa&#347;c&#257;t’ as ‘after then’. In this case, the translation of the above verse is as follows: Place one foot on the thigh of the other foot ‘After then’ (pa&#347;c&#257;t) ‘same [as in the previous action]’ <tath&#257;> to place [opposite foot] on the other [thigh] is known as the V&#299;r&#257;sana. II.17 In this case, the V&#299;r&#257;sana described in Ghera&#7751;&#7693;asa&#7747;hit&#257; is the same as the cross-legged seat (V&#299;r&#257;sana Type V2). 2. Padm&#257;sana The Padm&#257;sana described in P&#257;ta&#241;jalayoga and Ha&#7789;hayoga literature is based on the ‘V&#299;r&#257;sana Type V2’, but it is divided into four types. As can be seen from the diagram above, Padm&#257;sana is divided into four types based on the shape and postion of the arms and hands, but all are based on V&#299;r&#257;sana Type V2. The first type of Bhadr&#257;sana has the same movement (Type Bh1) as the Padm&#257;sana (Type P1, 2), but differs in that the right foot is placed on the left thigh first, not the left foot. 4. &#256;sanas based on the V&#299;r&#257;sana Type V2 Based on the discussion so far, the asanas based on the ‘V&#299;r&#257;sana Type V2’ are summarized as follows.

Ⅰ. 머리말

Ⅱ. 영웅좌(V&#299;r&#257;sana)

Ⅲ. 연화좌(Padm&#257;sana)

Ⅳ. 행운좌(Bhadr&#257;sana)

Ⅴ. 기타 아사나: 고락샤-좌, 요가좌, 결박 공작 체위, 수탉 체위, 누운 거북 체위

Ⅵ. 맺음말

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