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심리운동연구 제10권 제1호.jpg
KCI등재 학술저널

마음챙김 명상의 심리운동 적용 가능성 탐색

이완을 중심으로

본 연구는 마음챙김 명상이 현대인에게 만연한 스트레스로부터 벗어나 심신의 건강을 돕기 위해 어떻게 작용하는지를 탐구하고 마음챙김 명상과 심리운동의 연관성을 살펴보며, 이를 통해 이완을 중심으로 마음챙김 명상의 심리운동 적용 가능성을 제시하고자 하였다. 연구 결과에 따르면 마음챙김 명상을 통한 이완은 신체적, 심리적 안정감을 강화함으로써 심리적인 불안정서 이완, 자기수용 및 주의집중력, 수행 능력 향상, 자아존중감 및 신체 면역력이 증진되어 자기조절력, 대인관계력, 자기동기력이 높아지는 것으로 나타났다. 이러한 요소들은 심리운동을 통해 정서적, 신체적 이완과 안정감을 경험하고 신체의 움직임을 통한 긍정적인 자아개념과 회복탄력성의 발달을 지원하며 심리운동의 이완이 신체의 긴장 완화 및 한 사람의 총체적인 긴장이 완화되도록 도와줌으로써 정신적, 신체적 연결을 강화하고 삶에서 정신신체의 통합이 이루어지도록 하는 지원 요소와 부합한다는 것을 알 수 있다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 마음챙김 명상의 심리운동 적용을 위해 고려해야 할 사항을 제언하였다. 후속 연구를 통해 마음챙김 명상의 심리운동 적용을 위한 프로그램 개발과 효과성을 연구하기 위한 기초자료로 활용될 것을 기대한다.

This study explored how mindfulness meditation works to help mental and physical health free from the stress prevalent in modern people, examined the connection between mindfulness meditation and psychomotorik, and suggested the applicability of mindfulness meditation to psychomotorik, focusing on relaxation. According to the research results, relaxation through mindfulness meditation strengthens physical and psychological stability, thereby enhancing psychological anxiety emotional relaxation, self-acceptance and attention, performance improvement, self-esteem, and physical immunity, increasing self-regulation, interpersonal relationships, and self-motivation. These factors support the development of positive self-concept and resilience through mental and physical relaxation and stability through psychomotorik, and the relaxation of psychomotorik is consistent with the supporting factors that strengthen mental and physical connections and enable mental and physical integration in life by helping ease body tension and overall tension. Based on this, this study suggested things to consider for the application of mindfulness meditation to psychomotorik. It is expected that it will be used as basic data to study the effectiveness and develop programs for the application of mindfulness meditation to psychomotorik through follow-up research.

Ⅰ. 서 론

Ⅱ. 마음챙김 명상의 이해

Ⅲ. 마음챙김 명상과 심리운동 이완

Ⅳ. 결론 및 제언

참고문헌

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